کد خبر: ۹۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

به گزارش همشهری آنلاین، «آینده که هست، ایران که هست» این جمله‌ای است که به محض ورود به سالن اجلاس سران توجه‌تان را جلب می‌کرد. جمله‌ای که یادآور روزگار حیات مردی است که ۳ سال پس از درگذشتش هم هنوز پرسش‌های بسیاری درباره روزگار حضورش بر عالی‌ترین پست‌های انتصابی و انتخابی وجود دارد؛ پرسش‌هایی که گویا پاسخی برای‌شان نیست.

سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی صبح پنجشنبه پس از یک هفته تعویق به دلیل ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی در عملیاتی پهپادی از سوی نیروهای امریکایی با حضور جمع کثیری از مسوولان و مقامات در حالی برگزار شد که جامعه ایران هنوز متاثر از انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی به دست پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پنهانکاری پس از آن است. تاثیری که البته با ردصلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب و منع آنان از شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اعتراض صریح رییس‌جمهوری و فعالان سیاسی را نیز به همراه داشت، دوچندان شد و از این‌رو به وضوح بر فضای سالگرد «رفیق ۵۹ ساله» رهبری سایه انداخته بود.

  • افسوس از یک خطای محاسباتی

اعتماد نوشت: اسحاق جهانگیری که همین چندی پیش و پس از کتمان واقعیت انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی شایعه استعفایش از معاون اولی بر سر زبان‌ها افتاد، اما همچون نوبت‌های پیش تکذیب شد، پشت تریبون رفت در حالی که از افزایش فشارها به خود و دولتش از سوی حامیان و مخالفان را به خوبی آگاه بود شاید از همین‌رو عمده اظهاراتش را به مباحث روز جامعه ایران اختصاص داد. از معدود اصلاح‌طلبان حاضر در دولت دوازدهم در جریان اظهاراتش «شوک جانباختن جمعی از نخبگان علمی کشور و افتخارآفرینان میدان دانش بر اثر خطای محاسباتی را افسوس‌آور» خواند و با بیان اینکه «غلبه شرایط جنگی بر مدیریت امور و پنهان گذاشتن حادثه برای چند روز، فرصت عظیم وفاق ملی را در معرض تهدید قرار داد»، گفت: «امروز ما نمی‌توانیم چیزی را از مردم پنهان کنیم. در مدیریت بحران اشتباه بزرگی رخ داد لذا باید جزییات سانحه هواپیمای اوکراینی بررسی و اطلاع‌رسانی شود.»

  • به جامعه حق انتقاد بدهیم

معاون اول رییس‌جمهوری شرایط امروز ایران را پیچیده توصیف و تاکید کرد: «اکنون کشور در شرایط بسیار حساس و خطیری قرار گرفته و شاید در طول ۴۰ سال گذشته هیچ ‌وقت اینچنین با چالش‌های مهم و پیچیده همزمان مواجه نبوده‌ است. امروز هم با صورت‌های جدیدی از تروریسم دولتی مواجه هستیم، تروریسمی که مستقیما توسط دولت امریکا انجام می‌شود، هم با تحریم‌های بسیار شدیدی که نه تنها در تاریخ انقلاب بلکه در تاریخ روابط بین‌الملل هم کمتر سابقه داشته است.»

جهانگیری تصریح کرد: «امروز در شرایطی هستیم که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی ملت تنزل پیدا کرده است. بپذیریم که شوک ناشی از سقوط هواپیما و مرگ جانگداز مجموعه مسافران فرهیخته آن همه جامعه را در همه سطوح تکان داده است و امنیت روانی - ذهنی و اجتماعی مردم را دچار مخاطره کرده است. به جامعه حق و اجازه داغدیدگی و انتقاد بدهیم و بزرگی مصیبت را با همدردی و هم رایی و همکاری ملی کم کنیم.»

  • درخواست جهانگیری از اصلاح‌طلبان

مساله انتخابات و رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان از دیگر مواردی بود که اسحاق جهانگیری در جریان اظهاراتش به آن اشاره و اظهار کرد: «خبرها درباره رد صلاحیت‌ها و نیز گزارشی که در دولت در این خصوص ارایه شد، بیانگر آن است که رقابت جدی در اکثر حوزه‌های انتخابیه وجود ندارد. شورای نگهبان فرصت خوبی در اختیار دارد. باید با شورای نگهبان گفت‌وگو کرد و از امکان مقام معظم رهبری استفاده شود تا هیچ جریان سیاسی به خصوص جریاناتی که می‌خواهند در چارچوب نظام فعالیت کنند، احساس نکنند که کاندیدای مورد نظرش در صحنه انتخابات حضور ندارد. از اصلاح‌طلبان خواهش می‌کنم با حوصله، صبر و بردباری پیگیری کنند و من نیز آنچه در توان داشته باشم برای این موضوع مهم به صحنه خواهم آورد تا جمع زیادی از دوستان به صحنه انتخابات برگردند و انتخابات گرمی برگزار شود.»

  • با مردم صادق باشیم مثل سلیمانی

جهانگیری در خاتمه با بیان اینکه «بیایید به‌خاطر خدا و به خاطر مردم با هم باشیم»، گفت: «دروغگویی‌ها باید تمام شود و با مردم صادق باشیم. هر جا که دروغی گفته شد خسارت هم زیاد شد. این انصاف را هم داشته باشیم که به هنگام نقد، از دایره‌ای خارج نشویم، زیرا تضعیف نهادهای کشور تضعیف نظام و حاکمیت است. باید به آینده ایران به صورت جدی بیندیشیم و آینده کشور را فدای مسائل مقطعی نکنیم.»

این مقام مسوول همچنین خاطرنشان کرد: «همه باید ‌همبستگی ملی را قدر بدانیم و به فکر احیای جامعه داغدیده و نگران باشیم. مثل هاشمی به تعادل سیاسی فکر کنیم و مثل سلیمانی با مردم صادق باشیم، از تهدیدها فرصت بسازیم و بدانیم که جامعه اگر حس کند که صداقت داریم و به اشتباهات و خطاها توجه می‌کنیم به کمک ما می‌آید.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار